Peter Dinzelbacher James Lester Hogg

Kristlike ordude kultuurilugu

352-leheküljeline tavaformaadis ja kõvas köites ülevaade

Johannes Esto Ühing 2004


Kujutlus kristlikest ordudest tänapäeva ühiskonnas on vastuoluline. Paljude teadvuses kuuluvad kloostrid ja orduliikmed kindlalt minevikku. Munki ja nunni, kes alluvad nüüdisajal kolmele vandetõotusele -- vaesusele, kasinusele ja kuulekusele --, peetakse anakronismiks. Ent samas avaldab orduelu üha rohkematele inimestele lummavat mõju. Paljud on tunnetanud vajadust puhkuse ajal kloostrit külastada või seal meditatiivselt hinge tõmmata. Kloostritest on kujunenud meie rahu ja keskendumise, argipäevakorra, ühiselu, vaimsuse ja lõpuks ka elumõtte otsingu kehastus.
Kristlike ordude vaimne eluviis pidas keskajast alates «ilmalikku» elu alternatiivseks, kuid ei jäänud seepärast veel kõrvalseisjaks, vaid kujundas otsustavalt kõigis valdkondades selle «maailma» kultuuri -- ka seal, kus mungad ja nunnad olid üksindusse tõmbunud, et keskenduda täielikult liturgiale ja palvetamisele. Just kloostrid oma saaretaolises eraldatuses olid Civitas Dei peegeldus ja antitsipatsioon, milliseks pidi kunagi muutuma kogu seni patus ja korralageduses viibiv maailm.
Kloostrid püüdsid seda ulatuslikku ülesannet täita mitmekülgsete, kultuuriliste vahenditega. Sealjuures tuleb «kultuuri» mõista sõna kõige laiemas tähenduses, niisiis mitte üksnes kunstimälestisi, vaid ka ühiskondlikku tegevust ja haridusala, korrapärast päevakava ja tööeetikat hõlmavana. Keskajal polnud teoloogia marginaalne teadus nagu tänapäeval, vaid hilisantiigist peale enam kui tuhande aasta jooksul kõigi teiste teaduste, sealhulgas loodusteaduste, tunnustatud põhiaine. Arhitektide kunstilised ja ehitusalased saavutused avaldasid mõju eelkõige vaimulike ehitiste kaudu; kirjanikud olid enamasti vaimulikud kirjanikud; muusikud lõid ja esitasid vaimulikku muusikat.
Lõviosa meie teadmistest väljaspool Euroopat asuvate maade kohta varasel uusajal pärineb misjonäridelt, kes käisid oma ordude ülesandel reisimas. Pole ühtki teadus- või kunstivaldkonda, kaasa arvatud barokiajastul jesuiitide poolt viljeldud teater, kus ei räägiks tänaseni kaasa kristlike ordude minevikusaavutused.
Selle raamatu ülesandeks on need kultuurisaavutused eri ordudega otseühendusse viia, teha mõnes mõttes käsiraamatulik kokkuvõte iga suure ordu panusest.
Alates 20,00 €
Kujutlus kristlikest ordudest tänapäeva ühiskonnas on vastuoluline. Paljude teadvuses kuuluvad kloostrid ja orduliikmed kindlalt minevikku. Munki ja nunni, kes alluvad nüüdisajal kolmele vandetõotusele -- vaesusele, kasinusele ja kuulekusele --, peetakse anakronismiks. Ent samas avaldab orduelu üha rohkematele inimestele lummavat mõju. Paljud on tunnetanud vajadust puhkuse ajal kloostrit külastada või seal meditatiivselt hinge tõmmata. Kloostritest on kujunenud meie rahu ja keskendumise, argipäevakorra, ühiselu, vaimsuse ja lõpuks ka elumõtte otsingu kehastus.
Kristlike ordude vaimne eluviis pidas keskajast alates «ilmalikku» elu alternatiivseks, kuid ei jäänud seepärast veel kõrvalseisjaks, vaid kujundas otsustavalt kõigis valdkondades selle «maailma» kultuuri -- ka seal, kus mungad ja nunnad olid üksindusse tõmbunud, et keskenduda täielikult liturgiale ja palvetamisele. Just kloostrid oma saaretaolises eraldatuses olid Civitas Dei peegeldus ja antitsipatsioon, milliseks pidi kunagi muutuma kogu seni patus ja korralageduses viibiv maailm.
Kloostrid püüdsid seda ulatuslikku ülesannet täita mitmekülgsete, kultuuriliste vahenditega. Sealjuures tuleb «kultuuri» mõista sõna kõige laiemas tähenduses, niisiis mitte üksnes kunstimälestisi, vaid ka ühiskondlikku tegevust ja haridusala, korrapärast päevakava ja tööeetikat hõlmavana. Keskajal polnud teoloogia marginaalne teadus nagu tänapäeval, vaid hilisantiigist peale enam kui tuhande aasta jooksul kõigi teiste teaduste, sealhulgas loodusteaduste, tunnustatud põhiaine. Arhitektide kunstilised ja ehitusalased saavutused avaldasid mõju eelkõige vaimulike ehitiste kaudu; kirjanikud olid enamasti vaimulikud kirjanikud; muusikud lõid ja esitasid vaimulikku muusikat.
Lõviosa meie teadmistest väljaspool Euroopat asuvate maade kohta varasel uusajal pärineb misjonäridelt, kes käisid oma ordude ülesandel reisimas. Pole ühtki teadus- või kunstivaldkonda, kaasa arvatud barokiajastul jesuiitide poolt viljeldud teater, kus ei räägiks tänaseni kaasa kristlike ordude minevikusaavutused.
Selle raamatu ülesandeks on need kultuurisaavutused eri ordudega otseühendusse viia, teha mõnes mõttes käsiraamatulik kokkuvõte iga suure ordu panusest.
Tooteinfo
Tootekood R0017555
Aasta 2004
Autor Peter Dinzelbacher, James Lester Hogg
Kirjastus Johannes Esto Ühing
Kujundaja Maarja Roosi
Tõlkija Ilme Rebane
Köide kõva
Lehekülgi 352
EAN 9789985876473
Ümbris ei
ISBN 9985876474
Kaas Maarja Roosi
Keel eesti
Teema religioon

Kas kõik raamatud on kohe saadaval?

Uued raamatud - suur osa on laos olemas (seisukord>uus), aga suur osa on ka tellimisel (seisukord > uus tellimisel). Tellimisel raamatud saabuvad lattu enamasti 1-2-3 päeva jooksul. 

Kasutatud raamatud (seisukord > väga hea, hea, rahuldav) on kõik kohe laos või poes olemas.


Mis siis teha, kui minu otsitud raamat on läbi müüdud?

Leia otsitav raamat täppisotsinguga siit.
Saada oma soov info@raamatukoi.ee. Me salvestame selle ja anname teada, kui raamatu
leiame. Vahel leiame kiiresti, vahel kulub aastaid. On raamatuid, mille järjekorras on mitu inimest. 


Kuidas raamatud kätte saab?

Saadame raamatuid kõigisse pakikappidesse ja kulleriga otse tellija aadressile. Raamatuile saab ka ise kauplustesse järele tulla: Harju tn 1 Tallinnas või Lossi tn 28 Viljandis. Soome, Lätti ja Leetu saadame raamatuid nii pakikappidesse kui tavapostiga, mujale maailmas samuti tavapostiga. Loe lähemalt siit.


Millises seisukorras on kasutatud raamatud?

Iga kasutatud raamatu eksemplari juures on märgitud seisukord: väga hea, hea, rahuldav, halb ja vajadust mööda ka täpsustus. Loe lähemalt siit.